ΜΕΝΟΥ

ΚΟΥΡΑΣΑΝΙ



Το Κουρασάνι ή Βυζαντινό κονίαμα είναι μια παραδοσιακή και πανάρχαια μέθοδος επιχρίσματος τοίχων που χρησιμοποιήθηκε κυρίως στην αρχαία Ελλάδα, τη Ρώμη και το Βυζάντιο. Όμως, εκτός από επίχρισμα (επικάλυψη δηλαδή εξωτερικών επιφανειών), το κονίαμα αυτό χρησιμοποιούνταν και ως συνδετικό υλικό στο κτίσιμο των τοίχων και ως αρμολόγημα. Το όνομα «κουρασάνι» το πήρε από την περσική πόλη Khorasan, όπου εκεί χρησιμοποιούνταν εκτενώς. 


Τι το ιδιαίτερο όμως έχει το κουρασάνι σε σχέση με τους απλούς σοβάδες ;
Το κουρασάνι χρησιμοποιείται ως έγχρωμος σοβάς. Έτσι, δεν χρειάζεται επιπλέον χρωματισμός των επιφανειών (βάψιμο) καθώς στη μάζα του σοβά έχουν προστεθεί χρωστικές ύλες. Συνεπώς, αυτό μειώνει το κόστος της κατασκευής. 


Δεν είναι ένα απλός έγχρωμος σοβάς αλλά κάτι πολύ περισσότερο: στη μάζα του κονιάματος έχουν προστεθεί δυο πολύ σημαντικά συστατικά:

1.Θηραϊκή γη. Είναι ηφαιστειακή γη, που πήρε το όνομά της από το νησί Θήρα. Παρόλα αυτά, μπορεί να βρεθεί και σε άλλες περιοχές. Η θηραϊκή γη είναι πουζολάνη, δηλαδή υλικό με υδραυλικές ιδιότητες. Συνεπώς, προσδίδει στο κονίαμα, εξαιρετική αντοχή στην υγρασία και στις δύσκολες καιρικές συνθήκες. 
2.Κεραμάλευρο. (αλεσμένο κεραμιδί). Είναι λεπτοκοσκινισμένη σκόνη κεραμιδιού, προσδίδει στο κονίαμα αντοχή αλλά και το χαρακτηριστικό γήινο του χρώμα.



Συνεπώς, το βυζανινό κονίαμα, εξαιτίας της σύστασης του, έχει εξαιρετική αντοχή στην υγρασία, αλλά και στις διάφορες περιβαλλοντικές επιδράσεις. Οι τοίχοι, που έχουν επιχρι-σθεί με κουρασάνι, χρειάζονται ελάχιστη συντήρηση. Το χρώμα δεν ξεφλουδίζει, ούτε ξε-θωριάζει καθώς οι χρωστικές βρίσκονται μέσα στη μάζα του σοβά. Αποτελεί άριστη επιλογή για κατασκευές που βρίσκονται καθημερινά σε δύσκολες περιβαλλοντικές συνθήκες όπως υγρασία, παγετό, κοντά στη θάλασσα, κλπ. Εκτός από αντοχή, έχει και ιδιαίτερη αισθητική, καθώς μοιάζει χειροποίητο και γήινο. Η επιφάνεια του χρώματος δεν είναι μονότονη, αλλά έχει φυσικά νερά και διακυμάνσεις.




Πού και πως τοποθετείται το κουρασάνι:
Το κουρασάνι είναι κατάλληλο τόσο για εξωτερικούς όσο και για εσωτερικούς χώρους. Αν θέλετε να επενδύσετε τους τοίχους με αυτό το κονίαμα, θα πρέπει να το αποφασίσετε πριν το σοβάτισμα του σπιτιού (όταν δηλαδή οι τοίχοι είναι ακόμα στα τούβλα). Το αυθεντικό κουρασάνι δεν είναι βαφή ή τεχνοτροπία αλλά κονίαμα επιχρίσματος επιφανειών. Κατά το σοβάτισμα, λοιπόν, ο αρχιτέκτονας ή ο μηχανικός σας, θα πρέπει να προμηθεύσει τα συνεργεία με κουρασάνι, αντί για συμβατικούς σοβάδες. Η διαδικασία τοποθέτησης είναι πανομοιότυπη με αυτή των υπολοίπων έτοιμων σοβάδων και έτσι δεν απαιτείται εξειδικευμένο συνεργείο.



Το αυθεντικό κουρασάνι, έχει το χρώμα του χώματος και της γης. Παρόλα αυτά με την προ-σθήκη φυσικών χρωστικών, το κουρασάνι, μπορεί να αποδώσει τις αποχρώσεις του μπλε, του κίτρινου, του λευκού, της ώχρας, κλπ. Είναι απόλυτα οικολογικό προϊόν. Τα συστατικά του είναι εντελώς φυσικά, ενώ επιτρέπει στους τοίχους να αναπνέουν. Τα διάφορα εμπορικά προϊόντα δεν έχουν σχέση με το αυθεντικό επειδή περιέχουν ρητίνες και άλλες βιομηχανικές ύλες. 



Χρησιμοποιείται για την κατασκευή δαπέδων σε εξωτερικούς χώρους, όπως αυλές, αθλητικούς χώρους, πεζόδρομους, μονοπάτια κτλ. Η τελική επιφάνεια έχει την όψη χωμάτινου δαπέδου και είναι ιδιαίτερα ξεκούραστη στο βάδισμα. Επιπλέον, δεν χρειάζεται συντήρηση, είναι υδατοδιαπερατή και δεν καταστρέφεται με το πέρασμα των αυτοκινήτων ή την επίδραση του ανέμου.






• Η χρωματική παλέτα: Η ιδιαιτερότητα του κονιάματος είναι οι διάφορες τονικές διακυμάνσεις, που εμφανίζει στην τελική επιφάνεια εφαρμογής. Επειδή οι χρωστικές ύλες προστίθενται στη μάζα του κονιάματος, το χρώμα δεν αλλοιώνεται με το πέρασμα του χρόνου.


Σε περιπτώσεις μικροχτυπημάτων η επιφάνεια δεν χρειάζεται βάψιμο, καθώς το χρώμα υπάρχει σε όλο το πάχος του κονιάματος. Η παλέτα είναι ευρεία και περιλαμβάνει γήινες αποχρώσεις, όπως αυτές του κόκκινου, του καφέ, της ώχρας αλλά και του λευκού ή του μπλε. Η τελική επιφάνεια επιδέχεται επεξεργασία, ώστε να μπορεί να γίνει λεία ή τραχιά. Το επίχρισμα μπορεί να βαφεί επιφανειακά σε περίπτωση που είναι επιθυμητή η αλλαγή του χρώματος.